Filtrera efter
Kommunikation
Utbildningstyp
Fler filter
Visar 1-20 av 71 träffar
1
2
3
4
Annonser

Reportage inom Kommunikation

Omvärldsbevakning blir mer och mer viktigt för organisationers och företags informationsavdelningar. I och med dagens alla snabba kommunikationskanaler kan rykten starta och spridas snabbt. Kommunikation och PR är därför ett brett och nödvändigt område för de allra flesta organisationer och företag i Sverige och i hela världen. Eftersom denna typ av kommunikation blir allt mer viktig så blir den också mer komplex än någonsin.

Distansutbildning inom kommunikation

För dig som vill studera kommunikation men inte har möjlighet att läsa på en skola med fasta tider är en distansutbildning det rätt för dig. Det som krävs för att studera kommunikation och PR på distans är en dator med internetuppkoppling. Det krävs också en god självdisciplin eftersom kraven är lika höga som om du skulle studera på plats i skolan. Vissa utbildningar kan ha viss obligatorisk schemalagd undervisning på skolan.

För dig som är intresserad av kommunikation och PR finns det många valmöjligheter. Här nedan har vi listat en del av dem.

Arbete med Public Relations och Investor Relations

Om du vill arbeta med kommunikation och PR kan antingen göra det inhouse som informatör eller arbeta som konsult och rådgivare vid de tillfällen dina kunder behöver förstärkning. På större avdelningar kan de olika tjänsterna delas in i specialfunktioner. Ett annat alternativ är att rikta in sig mot politiken och se till att de förtroendevalda får in underlag för att kunna fatt beslut.

Arbete som Informatör

Om du vill arbeta med företags, myndigheters eller organisationers kommunikation ska du bli informatör. Som informatör undersöker, analyserar, ger råd, planerar, sprider, utvärderar, utformar och förvaltar du ditt företags information. Dina arbetsplatser kan bli allt från privata företag till statliga verk och kommuner. Dina arbetsuppgifter blir ofta att producera texter till hemsidor, jobba med nyhetsbrev, producera bildmaterial till webb och tryck och mycket, mycket mera.

Framtiden inom kommunikation och PR

Behovet av informationstjänster ökar men konkurrensen om platserna är stor. Därför läggs ofta stor vikt mot tidigare arbetslivserfarenhet. Konsultmarknaden inom området växer också mer och mer och företag väljer ofta att hyra in kompetens istället för att anställa. Men med tanke på teknikutvecklingen och alla de nya mediekanalerna gör att unga informatörer med denna kunskap får en bra möjlighet att ta sig in på arbetsmarknaden.