Om utbildningen
Är du kommunikativ och vill arbeta kundfokuserat?
Vill du lära dig att använda digitala lösningar för att planera klimatsmart logistik? Då är Hermods utbildning till Internationell affärslogistiker med inriktning på hållbarhet och digitalisering något för dig!
Vad gör en affärslogistiker?
Som affärslogistiker arbetar du med att planera, organisera och effektivisera logistiken hos företag och organisationer. Du genomför inköp, försäljning, förhandlingar, transporter och skeppning av varor till och från utlandet. Med denna utbildning får du kompetens att göra detta med ett miljövänligt förhållningssätt och med kunskap inom den senaste digitala tekniken.
Varför välja utbildningen?
Logistik- och transportbranschen har blivit allt mer komplex med utmaningar vad gäller hållbara logistiklösningar samt miljövänliga och kostnadseffektiva transporter.
En ökad e-handel och produktion gör logistiker till en allt viktigare yrkesgrupp. Branschen är i behov av medarbetare som har kompetens att med digitala lösningar planera för ny logistik så klimatsmart som möjligt.
Vad kostar utbildningen?
Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till studiestöd från CSN.
Ansökningsperioden öppnar efter besked om tilldelning i januari 2025
Kommande kursstarter
Varför välja Hermods Yrkeshögskola?
Praktik/LIA
9/10 får jobb efter genomförd utbildning
Bra kontakter med näringsliv
Kursinnehåll
Studieform
Utbildningen bedrivs på distans i Umeå och i klassrum i Helsingborg. Programmet innehåller två LIA-perioder där du får praktisera dina teoretiska kunskaper ute på en arbetsplats.
Kurser för programmet
- Internationella affärer – strategiskt och operativt inköp
- Affärsekonomi och betalningssystem
- Digital teknik inom logistik
- Examensarbete
- Green Supply Chain Management
- Hållbar transport- och distributionslogistik samt miljörätt
- Kvalitet och processutveckling
- Lagerplanering
- LIA 1
- LIA 2
- Logistikavtal med transporträtt
- Projektledning
- Tull
Efter utbildningen
Efter utbildningen kan du bland annat arbeta som
- Internationell affärslogistiker inriktning hållbarhet och digitalisering
- Logistiker
- Logistikkonsult
- Speditör
För logistiker finns en bred arbetsmarknad och du kan arbeta på de flesta företag inom handeln eller på specialiserade logistikföretag såsom speditions- och fraktföretag som verkar internationellt.
Du kommer att ha kunskap och kompetens inom bland annat
- Analysera och formulera olika problem inom transport och distributionslogistik i varuflödeskedjan
- Göra riskbedömningar vid utrikes- och inrikesaffärer utifrån såväl miljömässiga, ekonomiska, juridiska och logistiska hänsynstagande
- Förhandling av internationell karaktär
- Utföra planering och genomföra skeppning av varor inrikes och utrikes
- Tulldokumentation och föra dialog avseende tullfrågor
- Planera och utforma transportlösningar med ekonomisk och miljömässig hänsyn
- Inköp eller försäljning inrikes och utrikes med miljö- och transportjuridisk hänsyn
- Utvärdera och hantera branschmässiga digitala system, dess användningsområden samt föreslå effektiviserande lösningar på kort- och lång sikt
Så ansöker du
För att bli antagen till denna utbildning krävs grundläggande behörighet för yrkeshögskolestudier samt följande förkunskaper, eller motsvarande:
- Lägst betyg E/3/G i Engelska 6
- Lägst betyg E/3/G i Matematik 2
- Lägst betyg E/3/G i Svenska 2 eller Svenska som andraspråk 2
- Saknar du behörighet? Saknar du någon av kurserna ovan kan du läsa in dessa hos oss på distans inför utbildningen via en så kallad preparandkurs. Preparandkursen är avgiftsfri och du läser den online i din egen takt under några veckor.
Intresseanmälan
Börja, förändra eller utveckla ditt yrkesliv hos oss!
På Hermods vill vi att du ska kunna uppnå dina yrkesdrömmar och yrkesmål oavsett var du befinner dig i livet. Hermods Yrkeshögskola är alternativet för dig som är på jakt efter ditt första jobb, vill byta jobb eller vill utvecklas...
Läs mer om Hermods Yrkeshögskola och visa alla utbildningar.